Carry Out Network Installation

Makmal Redhat


   Pada hari selasa yang lalu,saya telah belajar mengenai penyambungan sistem yang menghubungkan 2 atau lebih komputer pada satu sambungan rangkaian.

   Seterusnya,saya juga mempelajari tentang sambungan peer to peer yang mana ianya digunakan untuk menghantar data dan menerima data dari PC ke PC.Oleh itu,perkakasan yang digunakan adalah RJ-45.Selain itu,saya juga mempelajari bagaimana untuk membuat rangkaian pada PC dengan menggunakan wired iaitu Network Interface Card (NIC).Di samping itu,saya juga mempelajari tentang server dan fungsi-fungsi server yang mana ianya merupakan perkakasan yang penting dalam menyimpan data.

   Antara yang saya telah pelajari pada hari selasa tersebut adalah Switch,Router,Server dan Network Interface Card (NIC).Komponen-komponen tersebut merupakan sambungan bagi satu rangkaian akses yang mana ianya dapat menyambungkan ke PC.

    Di samping itu,saya juga telah mempelajari tentang saiz-saiz rack iaitu 42 U dan 19 U.
Merupakan saiz yang telah ditetapkan pada server.Kerana server hanya dapat dimsukkan dengan bilangan yang ditetapkan kerana dalam pada ruangan server itu disambungkan dengan PC.

   Selain itu,saya juga telah melihat ruangan bagi pusat server.Ruangan bagi pusat server sangat besar.

   Akhir sekali,server hendaklah diletakkan ditempat yang sejuk.Kerana server tersebut tidak boleh menggalami sebarang gangguan dalam pada perkakasan server disebabkan server tersebut akan menggeluarkan haba yang tinggi untuk memproses data,menghantar data dan menerima data.Jika server menggalami kepanasan yang tinggi,server tersebut tidak akan dapat berfungsi sepenuhnya untuk ianya melaksanakan prosesnya.

Contoh-contoh Rack Server:

Open Frame Rack



Post Relay Rack








Contoh-contoh perkakasan yang digunakan:






Hub











Router











Server













Network Interface Card (NIC)
(Wired)











Network Interface Card (NIC)
(Wireless)











Comments

Popular posts from this blog

Jenis-jenis Topologi Rangkaian

Jenis-jenis Server

Jenis-jenis Printer