Perkembangan Teknologi


1G (Generasi Pertama)
Adalah sistem analog yang mempunyai kecepatan rendah dan suara objek. Ianya telah dicipta pada tahun 1970 yang seiring dengan penemuan mikroprosesor seperti mikroprosesor 4004 yang mana ianya merupakan mikroprosesor yang pertama digunakan pada kalkulator Busicom. Selain itu, negara yang pertama menggunakan 1G ini adalah Amerika Syarikat yang telah beroperasi pada tahun 1978 dengan tahap keupayaan 30 kilohertz (kHz). Tetapi ianya mempunyai kelemahan iaitu radio spektrum dan hanya mempunyai kapasiti sistem yang terbatas.

2G (Generasi Kedua)
Sistem standard komersial dicipta dengan fornat digital dan kecepatan rendah hingga tinggi. Ianya disisipkan dengan generasi 2.5 dengan kecepatan menengah 150 kbps. Berhubung kait dengan GPRS dan EDGE pada domain GSM dan PDN pada domain CDMA. Dicipta pada tahun 1990. Di samping itu, 2G ini membenarkan komunkasi asas yang pertama di dunia dan telah dihantar ke Finland.

3G (Generasi Ketiga)
Teknologi rangkaian telekomunikasi tanpa wayar yang membolehkan video, audio dan data dihantar secara digital yang mampu memindahkan data dengan kecepatan tinggi dan aplikasi multimedia. Teknologi ini telah dicipta pada tahun 1998 yang telah menyusuli 2G dilancarkan di Tokyo, Japan yang mana ianya negara/bandar yang pertama menggunakan teknologi 3G ini.

4G (Generasi Keempat)
Pada tahun 2008, 4G telah mejadi sebagai penyokong akses web mudah alih seperti 3G. Selain itu, kelajuan maksimum bagi 4G adalah 100 hingga 1 Gbps.

5G (Generasi Kelima)
5G adalah teknologi tanpa wayar yang bertujuan untuk meningkatkan 4G.
5G menjanjikan kadar data yang lebih cepat, ketumpatan sambungan yang lebih tinggi, penjimatan tenaga, antara peningkatan yang lain.
Kadar jangkaan teoretik 5G adalah sehingga 20 Gbps sesaat.

Comments

Popular posts from this blog

Jenis-jenis Topologi Rangkaian

Jenis-jenis Server

Jenis-jenis Printer