Step Backup Data Android for Oppo A3S
Step 1 : Install aplikasi backup restore
Cara menginstall aplikasi
Backup Restore dalam telefon pintar
(Android Smartphone)
Rajah 1 : Taipkan pada ruang kosong “search” dengan
menaip Backup Restore di Google Playstore..
Rajah 2 : Kemudian, install aplikasi “Backup
Restore”.
Rajah 3 : Setelah aplikasi Backup Restore diinstall, aplikasi tersebut akan terpapar pada skrin utama telefon pintar.
Cara membuat Backup Data telefon pintar
|
Buka applikasi backup & restore.
Klik pada tombol menu bahagian kiri.
kemudian klik pada Internal Storage.
Selepas itu, pilih SD Card.
Pilih aplikasi yang ingin di backup ke SD Card.
Pastikan proses backup selesai sepenuhnya.
Proses backup telah selesai sepenuhnya.
Membuat Soft Reset telefon pintar
1. Pada masa yang sama tekan kekunci Kelantangan dan
Kuasa sehingga Oppo A3s dimulakan semula (kira-kira
20 saat).
2.
Tetapan -> Sistem -> Lanjutan
-> Cadangan
3.
Aktifkan sandaran
4.
Sistem -> Advanced -> Tetapkan
pilihan.
5.
Padamkan semua data (reset semula)
-> Tetapkan semula telefon
Troubleshooting telefon pintar
Masalah pada bahagian
skrin tidak dapat disentuh
Cara mengatasi masalah
tersebut :
- Cuba
mulakan semula telefon anda dan bukanya dalam mod selamat hanya dengan
menekan butang kuasa dan kelantangan naik / turun bersama-sama
- Keluarkan
aplikasi yang baru dipasang dari telefon
- Periksa
sama ada masalah boleh dielakkan dengan permulaan semula yang mudah
- Pastikan
mod penjimatan kuasa tidak aktif pada telefon
- Skrin
harus bebas dari zarah minyak dan gris yang sering membuat masalah ini
- Semak
sama ada kelembapan yang berlebihan pada skrin yang menyebabkan masalah
ini
- Pastikan
telefon tidak mempunyai sebarang kerosakan kecil atau kerosakan pada skrin
- Jika
anda benar-benar akan mengisi memori telefon anda, kadang-kadang anda
boleh menghadapi masalah ini kerana sebab yang sama
- Jika
aplikasi tertentu tidak digunakan untuk masa yang lama, keluarkannya dari
peranti
- Semak
sama ada masalah itu dapat diselesaikan dengan melumpuhkan pilihan
pencerminan skrin jika ia sama
- Keluarkan
sarung tangan dan sarung tangan sekiranya anda memakainya.
Penyambungan Wi-Fi tidak berfungsi
Cara mengatasi masalah tersebut :
- Pastikan
Wi-Fi dihidupkan
- Periksa
jika perkhidmatan pada sambungan anda dihalang kerana sebab apa pun
- Masalahnya
mungkin dalam mod Wi-Fi juga. Semak sama ada konfigurasinya betul,
pemandu bekerja dan sambungan kabel adalah betul
- Berkemungkinan
menghadapi masalah jika aplikasi lain dalam telefon mengakses Wi-Fi pada
masa yang sama
- Periksa
sama ada masalah itu boleh dielakkan dengan hanya memulakan semula modem
dan telefon anda
- Pastikan
lebar jalur anda tidak dimakan
- Berkemungkinan
menghadapi masalah kerana memasang beberapa aplikasi dari sumber pihak
ketiga
- Periksa
masalah yang berkaitan dengan antena Wi-Fi
- Ketidakstabilan
pada internet juga boleh mengakibatkan masalah Wi-Fi
- Pastikan
had penyambungkan bilangan peranti dengan modem pada satu masa agar tidak
melebihi.
- Pastikan
anda menyediakan butiran pengesahan terperinci yang betul
- Dari
tetapan Wi-Fi padam atau lupakan nama sambungan dan tambah lagi. Ini
dapat menyelesaikan kebimbangan anda
- Sahkan
jika pentadbir rangkaian telah mengenakan beberapa sekatan tambahan untuk
menyambungkan peranti baru
- Melumpuhkan
tetapan LAN atau mengubahnya juga membawa kepada masalah Wi-Fi pada telefon.
Penyambungan
Bluetooth bermasalah
Cara mengatasi masalah tersebut :
- Periksa sama ada pemandu
Bluetooth dipasang dengan betul pada telefon
- Masalahnya mungkin ada di
sana hanya kerana Bluetooth dibenarkan untuk diakses oleh aplikasi lain
yang tersedia di dalam telefon
- Kadang-kadang saiz data,
jenis data dan sifatnya juga boleh membuat isu berkaitan Bluetooth di
dalam telefon. Oleh itu, semak semak dan pastikan ini
- Keadaan kerja yang tidak
wajar pada antena Bluetooth atau kerosakan yang sama juga boleh mengundang
masalah
- Cukup pilih untuk memadamkan
senarai peranti yang disambungkan baru-baru ini
- Buka tetapan Bluetooth dan
pastikan keterlihatan yang sama tidak ditetapkan untuk disembunyikan
- Peranti anda mungkin tidak
menerima sambungan kerana melanggar dasar yang berkaitan dengan
keselamatan telefon atau aplikasi
- Semak jika data yang anda
hantar terlalu besar untuk ditempatkan dalam satu perjalanan
- Pastikan masalah tidak ada
di telefon lain yang cuba anda sambungkan
- Semak tetapan keselamatan
peranti dan keluarkan sebarang sekatan yang dikenakan pada menyambungkan
peranti baru
- Cukup pastikan telefon anda
tidak berfungsi dalam mod penjimatan kuasa atau dalam mod
selamat. Ciri-ciri ini kadangkala boleh melumpuhkan Bluetooth secara
automatik pada telefon
- Semak keserasian antara
versi Bluetooth pada kedua-dua telefon
- Telefon perlu diperiksa di
pusat Samsung yang berhampiran dengan kuasa jika masalah masih ada
Comments
Post a Comment